VAKSINASJON

Det anbefales å vaksinere hunder og katter mot visse alvorlige infeksjonssykdommer, som er svært smittsomme og som kan ha høy dødelighet. Dette gjelder parvovirus, valpesyke og smittsom leverbetennelse hos hund, og kattepest og katteinfluensa hos katt. I tillegg anbefales det å vaksinere hunder mot kennelhoste.

Hunder vaksineres vanligvis ved 12 ukers alder. Hvis hunden er vaksinert hos oppdretter ved 8 ukers alder, skal den likevel vaksineres ved 12 uker. Nye anbefalinger nå er en ytterligere vaksine ved 16 ukers alder. Deretter ved 1 års alder. Det anbefales årlig revaksinering mot kennelhoste, og hvert 3.år mot parvovirus, valpesyke og smittsom leverbetennelse.

I tillegg kan hunder vaksineres mot flåttbåren Borreliose, og leptospirose og rabies (ved utenlandsreise).

Katter kan vaksineres fra 8-9 ukers alder. Grunnvaksineringen er 2 vaksiner med 3-4 ukers mellomrom, og deretter årlig vaksine mot katteinfluensa, og hvert 3.år mot kattepest. Katter kan i tillegg vaksineres mot Chlamydia (smittsom øyebetennelse) og felint leukemivirus. Katter kan også vaksineres mot rabies (ved utenlandsreise).

Vaksinering mot rabies kan gjøres fra 12 ukers alder. Grunnvaksinering er èn vaksine, denne er gyldig etter 21 dager. Hunder revaksineres ved ett års alder, deretter hvert 3.år. Katter revaksineres årlig. Rabiesvaksinen må gis 14 dager før eller 14 dager etter andre vaksiner for å sikre tilfredsstillende immunitet. Før rabiesvaksinasjonen må hunden eller katten din må være ID-merket og ha pass.

ID-CHIP

Alle katter og hunder bør ID-merkes. ID-merker du din hund eller katt øker du sannsynligheten for at den kommer tilbake til deg dersom den blir borte. ID-merking er også et krav ved utenlandsreise, i tillegg til pass.

ID-merking foregår ved at en microchip med et forhåndsprogrammert nummer injiseres under huden på venstre side av halsen. Dette er ikke smertefullt for dyret, det kan sammenlignes med å sette en vaksine. ID-nummeret leses av med en avleser.

Les mer på dyreid.no

REISE MED DYR

Dersom du skal reise til utlandet med dyret ditt, bør du forberede dette i god tid. Alle dyr skal ha ID-chip og eget pass. Til alle land unntatt Sverige, trenger hunden eller katten rabiesvaksine. Dette gjelder også ved reise til Svalbard. Før innreise til Norge trenger hunden din også behandling mot Ecinococcose (revens dvergbendelorm), som kan gi alvorlig sykdom hos menneske. Behandlingen må dokumenteres i passet.

Reglene for å reise med dyr avhenger av hvor du skal dra med dyret ditt. Planlegg derfor godt, og les mer på mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr